Coronavirus: most asked questions

Op het vliegveld en aan boord

De voorbereiding van uw reis is belangrijker dan ooit. Wij zijn er om u te helpen, zodat u met vertrouwen kunt reizen.

Bereid uw reis voor: mondkapjes

Om verdere verspreiding van het virus te voorkomen is het dragen van een gezichtsmasker verplicht vanaf het instappen totdat u het vliegtuig verlaat. Deze maatregel geldt tot in ieder geval 31 augustus 2020. Zonder mondkapje kunnen we u niet aan boord laten. We raden u ook ten zeerste aan om een gezichtsmasker te dragen in alle andere gebieden op de luchthaven.

Kinderen tot 10 jaar en passagiers die vanwege medische redenen geen mondkapje kunnen dragen, zijn niet verplicht tot het dragen van een gezichtsmasker.

Op sommige bestemmingen is het dragen van een mondkapje in openbare ruimtes verplicht, inclusief luchthavens. Op Amsterdam Airport Schiphol moeten passagiers vanaf 13 jaar een gezichtsmasker dragen bij het inchecken, tijdens de securitycontrole, bij de gate en in gebieden waar het niet mogelijk is om 1.5 meter afstand te houden van andere passagiers. Controleer de gezondheidsvereisten van de luchthavens waar u naartoe en vandaan reist of overstapt, en volg de instructies op de luchthaven.

Vereisten

U kunt op veel plekken mondkapjes kopen of ze zelf maken. Ze moeten nauwsluitend zijn en de neus, mond en kin bedekken. De maskers moeten uit ten minste 2 lagen strak geweven stof bestaan, zoals linnen of katoen. U moet het mondkapje altijd vervangen als deze nat of vies is geworden. Een gezichtsmasker is maximaal 4 uur te gebruiken. Daarna moet deze vervangen worden. Zorg er daarom voor dat u voldoende mondkapjes voor de heen- en terugreis bij zich heeft.

Het dragen van een mondkapje

Zorg ervoor dat bij het opzetten van het masker uw neus, mond en kin volledig bedekt zijn en dat u alleen het elastiek aanraakt. Was voor het opzetten en na het afzetten van een mondkapje altijd uw handen met zeep of gebruik desinfecterende gel. Doe dit ook voordat u eet of drinkt en na toiletgebruik.

Eten en drinken

U mag tijdelijk uw mondkapje afzetten om te eten en te drinken. Zet uw masker alleen af en op door het elastiek aan te raken. Bewaar het op een schone plek (bv. in de originele verpakking of een schoon plastic zakje). Het is niet toegestaan om het mondkapje onder uw kin te schuiven of op uw hoofd te zetten.

Voor uw reis

Gezondheidsmaatregelen en toegangsvereisten

Bekijk de gezondheidsvoorschriften (bijv. het dragen van een mondkapje) en de benodigde documenten op de website van de overheid van het land waar u naartoe reist. Sommige landen laten u niet binnen zonder de juiste aanvullende documenten, gerelateerd aan de uitbraak van het coronavirus. Zorg ervoor dat u de voorwaarden kort voor vertrek controleert.

Coronatest

Om verdere verspreiding van het coronavirus te voorkomen vereisen sommige landen dat passagiers een coronatest ondergaan. Weet u niet of dit het geval is in het land waar u naartoe reist, of wilt u meer informatie? Bekijk dan de website van de lokale regering.

Latest flight information

U kunt uw vluchtstatus controleren in de flight tracker of in Mijn Reis. Doe dit regelmatig, aangezien vluchten kunnen worden gewijzigd en pushberichten vanwege de grote hoeveelheid met een vertraging kunnen worden verstuurd.

Bekijk uw vluchtstatus

Op het vliegveld

Hoe laat moet ik op het vliegveld zijn?

Omdat er overal extra gezondheidsmaatregelen worden genomen en steeds meer mensen op reis gaan, raden we u aan om op tijd naar de luchthaven te gaan. Heeft u een vlucht binnen Europa? Dan adviseren we u om minimaal 2 uur voor vertrek op het vliegveld te zijn. Voor intercontinentale vluchten adviseren we minimaal 3 uur.

Gezondheidsmaatregelen op het vliegveld

Om uw veiligheid te garanderen zijn er maatregelen genomen op het gebied van hygiëne en afstand tot anderen bewaren. Wij verzoeken u om bij aankomst op de luchthaven de instructies van het personeel op te volgen. Met markeringen, stickers en doorzichtige schermen zorgen we ervoor dat u op de goede plek staat en voldoende afstand houdt. We reinigen en desinfecteren regelmatig alle balies en selfservice-kiosken. Brengt u iemand mee om afscheid te nemen? We verzoeken u om dit buiten te doen. De maatregelen kunnen vanwege overheidsmaatregelen per land verschillen. Houd er rekening mee dat restaurants gesloten zijn.

Bekijk onze video om te zien welke gezondheidsmaatregelen we hebben genomen

Lounges op Amsterdam Airport Schiphol

De Schengen KLM Crown Lounge is geopend van 06:00 tot 00:00. Is deze lounge gesloten, dan bent u welkom in de Non-Schengen KLM Crown Lounge. Deze is van 07:00 tot 21:00 open. De lounge bevindt zich tussen E- en F-pier op Schiphol. Om het niet-Schengengebied te betreden moet u uw reisdocumenten laten zien.

U kunt nog altijd iets te drinken en te eten krijgen bij een van onze horecagelegenheden. Deze zijn aangepast om u een veilige service te kunnen bieden. Het restaurant Blue en de bijbehorende bar blijven gesloten.

Lounges op andere luchthavens

Omdat er overal ter wereld gezondheidsmaatregelen worden genomen, kunnen de openingstijden van andere lounges gewijzigd zijn. Controleer de laatste status van uw lounge op de luchthaven.

Voordat u aan boord gaat

Temperatuurcheck en gezondheidscontroles

Op sommige luchthavens kan uw gezondheid worden gecontroleerd tijdens het inchecken of het instappen. Het kan ook zijn dat u een aantal vragen moet beantwoorden. Dit verschilt per land en per luchthaven.

Op Amsterdam Airport Schiphol wordt uw temperatuur gecontroleerd als u naar Canada vliegt. Ook op sommige andere bestemmingen kan uw temperatuur gecontroleerd worden. Als u bijvoorbeeld naar Zuid-Korea of Singapore vliegt zullen we u op symptomen moeten controleren. Wanneer u tijdens het inchecken of instappen duidelijke tekenen van ziekte vertoont, dan verwijzen we u naar de Airport Medical Services voor een gezondheidsonderzoek en een fit-to-fly-certificaat.

Instapproces

We hervatten grotendeels het gewone instapproces. Dit betekent dat we eerst onze Business Class- en SkyPriority-passagiers vragen om in te stappen.

Op veel luchthavens maken we gebruik van zone boarding. Uw zone staat op uw boardingpass en hangt af van uw reisklasse, tarief en frequent flyer-niveau. Passagiers in zone 1 worden als eerst uitgenodigd, gevolgd door zones 2 tot en met 5.

Zoals gebruikelijk nodigen we voorafgaand aan het boarden passagiers met een beperkte mobiliteit en gezinnen met baby’s jonger dan 2 jaar uit om als eerste aan boord te gaan.

In sommige gevallen brengt een bus u naar het vliegtuig op Amsterdam Airport Schiphol. Indien mogelijk laten we niet meer dan 40 passagiers per bus toe.

Houd er rekening mee dat u een mondkapje dient te dragen vanaf het moment dat we beginnen met boarden. Zonder masker kunnen we u niet aan boord laten. We raden u ook aan om afstand van anderen te houden (1.5 meter).

Aan boord

Desinfectie van het vliegtuig

Een goede hygiëne heeft onze prioriteit. We hebben extra maatregelen genomen wat betreft de schoonmaak en het onderhoud van onze vliegtuigen, voordat u aan boord gaat. Onze vliegtuigen worden elke dag grondig gereinigd met goedgekeurde ontsmettingsmiddelen. Tijdens de vlucht wordt de lucht in onze vliegtuigen voortdurend ververst met frisse lucht, afkomstig van buiten het toestel. Onze vliegtuigen zijn uitgerust met zogenaamde HEPA-filters. Deze filters vangen 99,99% van alle bacteriën en virussen op, waaronder het coronavirus.

Catering

De catering aan boord kan anders zijn dan u van ons bent gewend.

Op Europese vluchten serveert KLM in Economy Class een box met een sandwich. Reist u in Business Class? Dan ontvangt u een box, ontworpen door de Nederlandse ontwerper Marcel Wanders, met ontbijt, lunch of diner.

Op intercontinentale vluchten krijgt u een pakket met snacks, fruit en drankjes. Daarnaast serveren we in Economy Class een warme maaltijd, een salade en een dessert. In Business Class serveert KLM een salade, warme maaltijd, dessert en crackers met kaas op servies ontworpen door Marcel Wanders.

We serveren op alle vluchten frisdrank, wijn en bier tijdens de maaltijden. Koffie en thee zijn op verzoek verkrijgbaar.

Het is op dit moment helaas niet mogelijk om speciale maaltijden te bestellen.

Extra maatregelen tijdens de vlucht

We proberen tijdens onze vluchten zoveel mogelijk ruimte tussen passagiers te creëren door stoelen vrij te houden. Dit is echter niet altijd mogelijk omdat er weer steeds meer mensen op reis gaan. Het kan dus gebeuren dat passagiers naast elkaar zitten. Ons belangrijkste doel is echter om u en onze bemanning een veilige vlucht te bieden, en daarom hebben we verschillende hygiëne- en veiligheidsmaatregelen genomen.

In Economy Class op intercontinentale vluchten zijn kussens op aanvraag beschikbaar.

Onze vliegtuigen zijn uitgerust met zogenaamde coronakits, indien een passagier onverwacht tekenen van ziekte vertoont tijdens de vlucht. Deze kits bevatten Personal Protective Equipment (PPE) voor passagiers en cabinepersoneel om het risico van verspreiding aan boord te beperken.