Terugbetalingen
Heeft u een vlucht geboekt maar wilt u deze annuleren? Dan wilt u waarschijnlijk het geld van uw ticket terugkrijgen. We leggen u uit wanneer en hoe u dit kunt aanvragen.
Ons teruggave- en compensatiebeleid is veranderd door het COVID-19-virus.
Een terugbetaling aanvragen
Wilt u een terugbetaling aanvragen voor het ongebruikte deel van uw reis? Dat kan via ons online terugbetalingssysteem. Het systeem controleert of u een deel of de gehele reis terugbetaald krijgt. U kunt ons ook bellen hierover, maar het kan zijn dat er dan kosten gerekend worden.
Binnen 7 dagen wordt uw verzoek verwerkt. Houd er rekening mee dat alle vluchten in uw boeking geannuleerd worden op het moment dat u een terugbetaling aanvraagt. Staat uw vlucht in de toekomst gepland? Dan verzoeken wij u om op tijd een terugbetaling aan te vragen. Anders verwacht ons cabinepersoneel u misschien nog aan boord en kan het instapproces voor andere passagiers vertraagd worden.
Niet geboekt bij KLM?
Als u via een reisbureau heeft geboekt, kunt u helaas geen gebruik maken van ons online terugbetalingssysteem. We raden u aan om eerst contact op te nemen met uw reisagent, die beschikt over alle benodigde informatie om uw terugbetaling te regelen. U kunt de contactgegevens vinden op hun website. Als u wilt, kunt u ook rechtstreeks contact met ons opnemen om u te helpen bij het regelen van uw terugbetaling.
Recht op terugbetaling
Controleer goed of u recht heeft op terugbetaling. Zo voorkomt u eventuele teleurstelling.
Luchthavenbelasting
We raden u aan om altijd een terugbetaling van ongebruikte luchthavenbelasting aan te vragen als u niet op de vlucht zat. Dit kunt u ook aanvragen als u een niet-terugbetaalbaar ticket heeft.
Geannuleerde of vertraagde vlucht
In de volgende gevallen kunt u een terugbetaling aanvragen voor uw KLM-vlucht:
- Uw vlucht werd geannuleerd en u heeft geen andere vlucht genomen.
- U besloot om niet meer mee te reizen op uw heenvlucht binnen Europa, omdat deze meer dan 90 minuten vertraagd was en uw terugvlucht gepland stond op dezelfde dag.
- U besloot om niet meer mee te reizen op uw vlucht, omdat deze meer dan 3 uur vertraagd was.
- U wilde niet meer naar uw eindbestemming vliegen, omdat uw aansluitende KLM-vlucht meer dan 5 uur vertraagd was.
U wilt uw vlucht annuleren
U kunt altijd een terugbetaling aanvragen voor uw KLM-vlucht binnen 24 uur nadat u geboekt heeft.
Heeft u langer dan 24 uur geleden een vlucht geboekt en vliegt u in Economy Class? Bekijk uw tickettype om te zien of u een terugbetaling kunt aanvragen. De boekingskosten, (eventuele) omboekingskosten en betalingstoeslagen worden niet terugbetaald.
- Light- of Standard-ticket: niet-terugbetaalbaar
- Flex-ticket: terugbetaalbaar, gratis of tegen een toeslag, afhankelijk van het betaalde tarief
Reist u in Business Class? Dan is het voor ieder tarief mogelijk om een teruggave aan te vragen. De voorwaarden kunnen per vlucht verschillen. U ziet de voorwaarden als u uw vlucht boekt of in de bevestigingsmail.
Bijzondere omstandigheden
Het kan zijn dat u uw vlucht moet annuleren vanwege omstandigheden waar u niets aan kunt doen. In de volgende gevallen kunt u altijd om een terugbetaling vragen:
- Uw visumaanvraag is geweigerd door de lokale overheid.
- U kunt vanwege een medische reden niet meer reizen.
- In het ongelukkige geval dat een passagier of een familielid van een passagier is overleden.
Tariefverschil
Heeft u een stoel geboekt in Business Class maar moest u reizen in Economy Class? Dan kunt u een terugbetaling aanvragen van het tariefverschil. Bij een lastminute-upgrade krijgt u het geld terug dat u voor de upgrade heeft betaald. Neem contact met ons op om dit te regelen.