Verstoringsinformatie

Ervaart u verstoringen tijdens uw reis of wilt u zich goed voorbereiden bij drukte op het vliegveld? Deze pagina helpt u op weg met handige informatie en tips over wat u kunt verwachten en wat u zelf kunt doen.

Annuleringen en gemiste aansluitingen

Als uw vlucht minder dan 48 uur voor vertrek is geannuleerd, boeken we u automatisch om naar de eerstvolgende beschikbare vlucht. U kunt ook een volledige terugbetaling van uw ticket en extra opties aanvragen.

Automatische omboeking

Wij boeken u automatisch om naar de eerstvolgende beschikbare vlucht. Houd er rekening mee dat uw nieuwe vlucht de volgende dag kan vertrekken. Zorg ervoor dat u uw contactgegevens bijwerkt via Mijn Reis, zodat we uw nieuwe vluchtgegevens kunnen sturen via e-mail, sms, WhatsApp of Facebook Messenger. U vindt uw nieuwe vluchtgegevens ook inMijn Reisenonze app. Indien beschikbaar, kunt u ook een alternatieve vlucht kiezen via Mijn Reis of een zelfbedieningskiosk op de luchthaven.

Als uw nieuwe vlucht de volgende dag vertrekt, moet u mogelijk accommodatie regelen.

  • Raadpleeg een medewerker om een hotelvoucher te regelen.
  • U kunt ook zelf een hotel boeken.

U kunt vergoeding vragen van alle redelijke kosten. Dit zijn de richtlijnen voor vergoeding:

  • Indien nodig kunt u kleine benodigdheden kopen, zoals kleding en toiletartikelen.
  • Maaltijd: tot EUR 25 (of lokale equivalent) per persoon per maaltijd (inclusief ontbijt, als dit niet bij de kamerprijs is inbegrepen).
  • Vervoer van en naar de luchthaven: tot EUR 50 per transfer.
  • Hotel: redelijke dagprijs. We raden aan om hotelaccommodatie te vinden.

Vraag vergoeding aan

Volledige terugbetaling

Als u na de annulering besluit niet te reizen, kunt u een volledige terugbetaling van uw ticket en extra opties aanvragen.

Vraag vergoeding aan

Als u uw overstap mist, boeken we u automatisch om op de volgende beschikbare vlucht.

Omboeken

Wij boeken u automatisch om op de volgende beschikbare vlucht. Mogelijk vertrekt uw nieuwe vlucht pas de volgende dag. U ontvangt de nieuwe vluchtgegevens via e-mail of in een sms-bericht. U vindt uw bijgewerkte vluchtgegevens en nieuwe boardingpass inMijn Reisof in de KLM-app.

  • Om uw nieuwe vluchtgegevens te bekijken en de boardingpass voor uw volgende vlucht te krijgen, kunt u ook gebruikmaken van de zelfbedieningskiosk op de luchthaven, als deze beschikbaar zijn.

Vergoeding van additionele kosten

Als uw nieuwe vlucht niet op dezelfde dag vertrekt en u niet naar huis kunt voor de nacht, vragen wij u om zelf een hotel te boeken. Uw ingecheckte bagage blijft op de luchthaven. Indien nodig kunt u kleine aankopen doen zoals kleding en toiletartikelen. Viaklm.nl/en/claimkunt u een vergoeding aanvragen van alle redelijke onkosten. Dit zijn de regels voor vergoeding:

  • Maaltijd: tot 25 euro per persoon per maaltijd of het equivalent in lokale valuta (inclusief ontbijt indien niet bij de kamerprijs inbegrepen).
  • Vervoer van en naar de luchthaven: tot 50 euro per transfer of het equivalent in lokale valuta.
  • Hotel: redelijke dagprijs. We raden aan om zelf hotelaccommodatie te vinden. Let op: u kunt uzelf pas omboeken na de daadwerkelijke vertrektijd van uw gemiste vlucht. Wanneer u omgeboekt bent, wordt uw bagage automatisch ook omgeboekt.

Omboeken en geld terug

Als uw vlucht minder dan 48 uur voor vertrek is geannuleerd, boeken we u automatisch om naar de eerstvolgende beschikbare vlucht. U kunt ook een volledige terugbetaling van uw ticket en extra opties aanvragen.

Automatische omboeking

Vergoeding van onvoorziene kosten

Als uw nieuwe vlucht de volgende dag vertrekt en u 's nachts niet naar huis kunt, kunt u hotelovernachting regelen.

  • Bij een zelfbedieningskiosk op Schiphol kunt u een hotelvoucher regelen.
  • U kunt ook zelf een hotel boeken.
  • Ingecheckte bagage blijft op de luchthaven.
  • Indien nodig kunt u kleine benodigdheden kopen, zoals kleding en toiletartikelen.

U kunt vergoeding vragen van alle redelijke kosten. Dit zijn de richtlijnen voor vergoeding:

  • Maaltijd: tot EUR 25 per persoon per maaltijd (inclusief ontbijt, indien dit niet bij de kamerprijs is inbegrepen).
  • Transfer van en naar de luchthaven: tot EUR 50 per transfer.
  • - Hotel: redelijke dagprijs. Wij raden u aan hotelaccommodatie te zoeken viaBooking.com,Expedia.nl,NH-hotels.com,onze app, of de selfservice kiosk op de luchthaven.

Vraag vergoeding aan

Full refund

If you decide not to travel after the cancellation, you can request a full ticket refund and extra options.

Request a refund

Als u uw overstap mist, boeken we u automatisch om op de volgende beschikbare vlucht.

Omboeken

Wij boeken u automatisch om op de volgende beschikbare vlucht. Mogelijk vertrekt uw nieuwe vlucht pas de volgende dag. U ontvangt de nieuwe vluchtgegevens via e-mail of in een sms-bericht. U vindt uw bijgewerkte vluchtgegevens en nieuwe boardingpass in Mijn Reisof in de KLM-app.

  • Het is belangrijk dat uw contactgegevens in Mijn Reis actueel zijn zodat we u kunnen bereiken.
  • Om uw nieuwe vluchtgegevens te bekijken en de boardingpass voor uw volgende vlucht op te vragen kunt u ook gebruikmaken van de selfservicekiosk op de luchthaven.

Vergoeding van additionele kosten

Als uw nieuwe vlucht niet op dezelfde dag vertrekt en u voor de nacht niet naar huis kunt, dan vragen wij u zelf een hotel te boeken. Uw ingecheckte bagage blijft op de luchthaven. Indien nodig kunt u kleine aankopen doen zoals kleding en toiletartikelen. Viaklm.nl/en/claimkunt u een vergoeding van alle redelijke onkosten aanvragen. Hieronder volgen de regels voor vergoeding:

  • Maaltijd: tot 25 euro per persoon per maaltijd (inclusief ontbijt indien niet bij de kamerprijs inbegrepen).
  • Vervoer van en naar de luchthaven: tot 50 euro per transfer.
  • Hotelverblijf: tegen redelijke dagprijs. Wij raden u aan een hotel te zoeken viaBooking.com,Expedia.nl,NH-hotels.com,de KLM-app, of de selfservicekiosk op de luchthaven. Belangrijk: u kunt pas omboeken na de daadwerkelijke vertrektijd van uw gemiste vluchten. Als u wordt omgeboekt, wordt uw bagage automatisch ook omgeboekt.

Mocht u onverhoopt uw vlucht missen, dan kunt u ervoor kiezen om een andere vlucht te kiezen of uw reis te annuleren en een reisvoucher te accepteren.

Zelf omboeken

U kunt zelf een andere vlucht reserveren viaMijn Reis,onze appof de self-service kiosk op de luchthaven. Let op: u kunt alleen omboeken ná de oorspronkelijke vertrektijd van uw gemiste vlucht. Als u wordt omgeboekt, wordt uw bagage automatisch ook omgeboekt.

Reisvoucher aanvragen

  • U kunt een reisvoucher aanvragen die tot één jaar na datum van afgifte geldig blijft.
  • U kunt deze voucher gebruiken voor alle vluchten van KLM, Air France, Delta en Virgin Atlantic die worden aangeboden op onze website of op die van Air France.
  • Daarnaast kunt u de voucher inzetten voor extra opties op vluchten van KLM en Air France, zoals upgrades, specifieke stoelen en meer bagage.

Een reisvoucher aanvragen

Wilt u uw reisplannen wijzigen? We raden aan om de selfservice-opties te gebruiken.

Bekijk de selfservice-opties

Als u liever niet reist of uw reisplannen wijzigt vanwege operationele ongemakken op de luchthaven, kunt u uw reisplannen opnieuw plannen volgens onze richtlijnen.

Wijzig mijn aanstaande reis

Op onze website leest u meer over uw recht op hulp en schadevergoeding bij annuleringen en vertragingen.

Bekijk rechten op schadevergoeding

Vertraagde bagage

We zullen ervoor zorgen dat deze zo snel mogelijk bij u wordt afgeleverd. Om ons hierbij te helpen, verzoeken wij u de bagage bij aankomst als vertraagd te melden. Voor de meeste bestemmingen (behalve het VK) kunt u dit binnen 48 uur na aankomst online doen.

Meld vertraagde bagage

In bijna alle gevallen (behalve in het VK) kunt u uw vertraagde bagage binnen 48 uur na aankomst online melden. Houd uw boekingscode bij de hand. Bij het invullen van het formulier leest u hoe u verder moet gaan.

Meld vertraagde bagage

Mocht deze melding online niet werken, dan kunt u bij aankomst op de luchthaven ook een agent opzoeken of contact opnemen met het KLM Contactcentrum.

U kunt de status van uw bagage vinden via ons online trackingsysteem. Houd het referentienummer en de achternaam die u hebt gebruikt bij de registratie van uw vertraagde bagage bij de hand.

Controleer de status van vertraagde bagage

Houd er rekening mee dat het vanwege de huidige situatie enkele dagen kan duren om de status van uw bagage bij te werken. Wereldwijd hebben verschillende luchthavens te maken met uitzonderlijke operationele omstandigheden. Dit kan gevolgen hebben voor de aflevering van uw vertraagde bagage. Het KLM Contactcentrum kan u op dit moment niet verder informeren. Daarom heeft het helaas geen zin om contact met ons op te nemen over de status van uw bagage.

Ja, u kunt het afleveradres online wijzigen. Houd het referentienummer en de achternaam die u hebt gebruikt bij de registratie van uw vertraagde bagage bij de hand. Om ervoor te zorgen dat de juiste informatie wordt gebruikt om uw bagage af te leveren, vragen wij u vriendelijk om ons zo snel mogelijk op de hoogte te stellen.

Wijzig mijn afleveradres

Meestal ontvangt u de bagage binnen 2-3 dagen. Let op: verschillende luchthavens wereldwijd hebben te maken met uitzonderlijke operationele omstandigheden. Dit kan van invloed zijn op de afleverdatum van uw vertraagde bagage. Het KLM Contactcentrum kan u op dit moment niet verder informeren. Daarom heeft het helaas geen zin om contact met ons op te nemen over de status van uw bagage.

Bij het melden van uw vertraagde bagage kon u meerdere opties kiezen om terug te keren. Als u heeft gekozen voor ‘airport pick-up’ en bericht hebt gekregen dat de bagage is aangekomen, kunt u naar de luchthaven komen om deze op te halen. Helaas is het niet nuttig om naar het vliegveld te gaan voordat u dit bericht ontvangt.

Als de aflevering van uw bagage vertraging oploopt, worden redelijke kosten voor noodzakelijke zogenaamde eerste behoeften vergoed. Bewaar daarom uw aankoopbewijzen.

Lees meer over compensatie

Om vertraagde bagage te melden en/of de status van uw bagage te controleren, raden wij u aan onderstaande link te bezoeken.

Meld vertraagde bagage of controleer de status

Mocht u de benodigde informatie niet online kunnen vinden, dan kunt u bij aankomst op de luchthaven ook een agent opzoeken of contact opnemen met het KLM Contactcentrum.

Neem contact met ons op

In dat geval kunt u bij aankomst op de luchthaven ook langs de balie in de bagagehal gaan of contact opnemen met het KLM Contactcentrum.

Neem contact met ons op

Ondanks dat uw bagage is voorzien van een tracking-apparaat, zoals een AirTag of SmartTag, verzoeken wij u vriendelijk om niet naar de luchthaven te komen.

Het tracking-apparaat geeft weliswaar informatie over de locatie van uw bagage, maar het is niet gekoppeld aan onze systemen. Vanwege interne processen en douaneprocedures kan het even duren voordat uw bagage beschikbaar is voor afhaling of bezorging, afhankelijk van de opties van de luchthaven.

Wees gerust, u ontvangt een melding zodra uw bagage klaar is voor afhaling of bezorging. Vergeet alstublieft niet de verloren-modus op uw tracking-apparaat te activeren en uw contactgegevens te updaten. Dit helpt ons om u snel te bereiken indien nodig.

Hoe kan ik mezelf voorbereiden?

Wachttijden kunnen variëren afhankelijk van de dag en tijd. Controleer ook de website of app van de luchthaven voor de meest actuele informatie.

Houd er rekening mee dat u uw bagage alleen op de dag van vertrek kunt inchecken bij een van de KLM-balie’s.

Als u alleen met handbagage reist en uw al instapkaart heeft ontvangen, kunt u direct naar de beveiliging gaan. Controleer de schermen op de luchthaven voor uw gate-nummer.

Controleer welke soorten assistentie beschikbaar zijn en hoe u deze service kunt regelen. Assistentieservices garanderen echter geen prioriteitstoegang tot de veiligheidscontroles.

Lees meer over hoe wij u kunnen helpen voor en tijdens uw vlucht.