Vertraagde bagage

We begrijpen dat het geen fijne ervaring is als u bij aankomst erachter komt dat uw koffer niet op de bagageband ligt. We vertellen u graag wat uw mogelijkheden zijn.

Meld vertraagde bagage

Kunt u uw koffer bij aankomst niet vinden? Meld dit online binnen 48 uur na aankomst. U kunt ook melding van vertraagde bagage maken bij bagagebalie in de aankomsthal. Na uw melding krijgt u altijd een zogeheten Property Irregularity Report (PIR) met een dossiernummer, waarmee u de status van uw aangifte kunt volgen.

Zodra uw vertraagde bagage is aangekomen op de luchthaven, neemt de leverancier contact met u op. Nadat u het geplande bezorgmoment heeft bevestigd, wordt de bagage bezorgd.

Vertraagde bagage op de luchthaven melden

Helaas kunt u momenteel uw vertraagde bagage niet online melden als u aankomt op: Aberdeen, Birmingham, Bristol, Cardiff, Edinburgh, Glasgow, Humberside, Inverness, Leeds Bradford, London City, London Heathrow, Manchester, Newcastle, Norwich, Southampton of Teesside.

Als u aankomt op 1 van deze bestemmingen, of als het niet lukt om dit online te melden, kunt u bij de bagagebalie op de luchthaven uw vertraagde bagage melden. Gelukkig is uw bagage in 90% van de gevallen binnen 3 dagen terecht.

Status van uw vertraagde bagage

Heeft u uw vertraagde bagage al gemeld? Met uw achternaam en het dossiernummer kunt u 24 uur na uw aangifte de status volgen in het traceersysteem.

Verblijft u tijdens uw reis op meerdere bestemmingen? In het traceersysteem kunt u uw tijdelijke adres aanpassen.

In het uitzonderlijke geval dat we uw koffer na 21 dagen nog niet hebben gevonden, kunt u contact opnemen met het KLM Contactcentrum. We bespreken de vervolgstappen dan met u, zoals het indienen van een claim.

Deel uw AirTag™ locatie

Als er een Apple AirTag™ in uw bagage zit, dan kunt u de locatie met ons delen. Dit helpt ons uw bagage te vinden.

Veelgestelde vragen

Kunt u uw tas niet vinden na aankomst? U kunt uw vermiste bagage melden bij de bagagebalie, voordat u de luchthaven verlaat. In de meeste gevallen kunt u het ook online melden. Doe dat dan binnen 48 uur na aankomst.

Als u een melding gedaan heeft, krijgt u een referentienummer waarmee u het verloop van de claim kunt volgen. Gelukkig is de meeste bagage binnen 3 dagen terecht!

In bijna alle gevallen (behalve in het VK) kunt u uw vertraagde bagage binnen 48 uur na aankomst online melden. Houd uw boekingscode bij de hand. Bij het invullen van het formulier leest u hoe u verder moet gaan.

Meld vertraagde bagage

Mocht deze melding online niet werken, dan kunt u bij aankomst op de luchthaven ook een agent opzoeken of contact opnemen met het KLM Contactcentrum.

U kunt de status van uw bagage vinden via ons online trackingsysteem. Houd het referentienummer en de achternaam die u hebt gebruikt bij de registratie van uw vertraagde bagage bij de hand.

Controleer de status van vertraagde bagage

Heeft u door de vertraging van uw bagage extra aankopen moeten doen, zoals kleding en toiletartikelen? Dan kunt ucompensatie aanvragen. Laat ons binnen 21 dagen weten wat u gekocht heeft, en zorg ervoor dat u een kopie van de bonnetjes bijvoegt.

Als we na 21 dagen uw bagage nog niet hebben kunnen vinden, neem dan contact op voor de volgende stappen.

Er is geen vast bedrag. In de uitzonderlijke gevallen dat we uw bagage niet binnen 21 dagen kunnen vinden, neem dan contact op met het KLM Contactcentrum. Dan bespreken we de volgende stappen.

Als de aflevering van uw bagage vertraging oploopt, worden redelijke kosten voor noodzakelijke zogenaamde eerste behoeften vergoed. Bewaar daarom uw aankoopbewijzen.

Lees meer over compensatie

Ja, u kunt het afleveradres online wijzigen. Houd het referentienummer en de achternaam die u hebt gebruikt bij de registratie van uw vertraagde bagage bij de hand. Om ervoor te zorgen dat de juiste informatie wordt gebruikt om uw bagage af te leveren, vragen wij u vriendelijk om ons zo snel mogelijk op de hoogte te stellen.

Wijzig mijn afleveradres

De meeste bagage is binnen 3 dagen terecht! Wanneer we uw bagage gevonden hebben, nemen we meteen contact op om een leverafspraak te maken.

Bij het melden van uw vertraagde bagage kon u meerdere opties kiezen om terug te keren. Als u heeft gekozen voor ‘airport pick-up’ en bericht hebt gekregen dat de bagage is aangekomen, kunt u naar de luchthaven komen om deze op te halen. Helaas is het niet nuttig om naar het vliegveld te gaan voordat u dit bericht ontvangt.

Hoewel uw bagage is voorzien van een tracking-apparaat, zoals AirTag™ of SmartTag, vragen we u vriendelijk om niet naar de luchthaven te komen. Het tracking-apparaat geeft weliswaar informatie over de locatie van uw bagage, maar het kan zijn dat uw bagage nog niet klaar is om opgehaald te worden. Door interne processen en douaneprocedures kan het even duren voordat uw bagage beschikbaar is om te worden afgeleverd of opgehaald, afhankelijk van de mogelijkheden van de luchthaven.

Wees gerust, u krijgt een bericht zodra uw bagage klaar is om te worden opgehaald of afgeleverd. Vergeet niet om de zoekmodus op uw tracking-apparaat te activeren. Als u een AirTag™ heeft, kunt u de locatie ervan met ons delen om ons te helpen bij het zoeken. Zorg er ook voor dat u uw contactgegevens bijwerkt. Zo kunnen we u snel bereiken als dat nodig is.

Deel uw Apple AirTag™ locatie

In dat geval kunt u bij aankomst op de luchthaven ook langs de balie in de bagagehal gaan of contact opnemen met het KLM Contactcentrum.

Neem contact met ons op

Bent u uw bagage verloren op de luchthaven of in het vliegtuig? Check dan de pagina oververmiste spullenom te zien wat u kunt doen.