Omboeken en annuleren
Als u uw reis door het coronavirus moet omboeken of annuleren, dan heeft u meerdere opties. Het is ook mogelijk dat de luchtvaartmaatschappij uw vlucht annuleert. We hebben de veel gestelde vragen hier voor u verzameld en beantwoord.
Uw reis omboeken
Als u uw ticket bij KLM heeft geboekt en uw vlucht wilt uitstellen, dan kunt u dit doen via Mijn Reis. Er zijn meerdere omboekingsmogelijkheden, afhankelijk van of uw vlucht is geannuleerd. Wij raden u aan eerst het omboekingsbeleid op deze pagina te bekijken, zodat u weet wat uw mogelijkheden zijn.
Omboekingsbeleid
Het beleid dat voor u van toepassing is, hangt af van uw geplande vertrekdatum. Weet u niet zeker wanneer uw vlucht zou plaatsvinden? Check de bevestigingsmail die u heeft ontvangen na het boeken van uw vlucht.
Als uw vlucht niet geannuleerd is door de luchtvaartmaatschappij, kunt u uw boeking alleen wijzigen vóór het geplande vertrek van de vlucht.
Houd er rekening mee dat er een apart beleid is voor:
Tickets geboekt op of voor 28 februari 2022 met een vertrek op of voor 30 juni 2022
1. Omboeken
Wijzig uw reisdatum
- U kunt uw reisdatum wijzigen zonder dat u de wijzigingskosten hoeft te betalen, zoals in uw ticketvoorwaarden staat. Er kan echter nog wel sprake zijn van een tariefverschil.
Wijzig uw bestemming
- U kunt de volledige waarde van uw originele tickets gebruiken voor nieuwe tickets op vluchten van KLM, Air France, Delta Air Lines en Virgin Atlantic.
- U hoeft de wijzigingskosten niet te betalen, zoals in uw ticketvoorwaarden staat. Er kan echter wel sprake zijn van een tariefverschil.
Hoe om te boeken
- U een vliegticket heeft van KLM of Air France,
- Uw reis nog niet heeft plaatsgevonden,
- U niet reist met een baby (0-1 jaar),
- U geen speciale service heeft aangevraagd (zoals een speciale maaltijd, de Unaccompanied Minor-service, of vervoer van een rolstoel of huisdier).
2. Restitueerbare reisvoucher aanvragen
Als u ervoor kiest om uw reis uit te stellen, krijgt u teruggave in de vorm van een reisvoucher.
- Als uw reisvoucher is uitgegeven tussen 1 maart 2019 en 31 december 2020, kunt u uw voucher gebruiken tot en met 31 december 2021 op vluchten van KLM, Air France, Delta Air Lines en Virgin Atlantic. Vouchers die tussen 1 januari 2021 en 30 juni 2022 worden uitgegeven zijn 1 jaar geldig vanaf de datum van uitgifte.
- U kunt uw voucher gebruiken om een vlucht te boeken die plaatsvindt na de vervaldatum van de voucher.
- Als het bedrag van uw voucher hoger is dan de prijs van uw nieuwe boeking, ontvangt u een nieuwe voucher voor het restbedrag.
- Als het bedrag van uw voucher lager is dan de prijs van uw nieuwe boeking, moet u het prijsverschil bijbetalen.
- Uw voucher is restitueerbaar binnen de geldigheidsperiode van uw voucher.
Reisvoucher aanvragen
Vraag online terugbetaling aan in de vorm van een reisvoucher. - We verwerken uw verzoek en sturen u binnen enkele dagen een reisvoucher per mail toe.
- Houd er rekening mee dat uw volledige boeking wordt geannuleerd zodra we uw voucher hebben uitgegeven.
Reisvoucher gebruiken
U kunt een ongelimiteerd aantal vouchers gebruiken als betaalmethode om online een nieuw ticket en/of extra opties te kopen. U hoeft geen boekingskosten te betalen.
Boeking via een reisbureau
Als u via een reisbureau heeft geboekt, kunt u helaas geen gebruik maken van ons online terugbetalingssysteem. We raden u aan om eerst contact op te nemen met uw reisagent, die beschikt over alle benodigde informatie om uw terugbetaling te regelen. U kunt de contactgegevens vinden op hun website. Als u wilt, kunt u ook rechtstreeks contact met ons opnemen voor meer informatie.
Tickets geboekt op of voor 28 februari 2022 met een vertrek op of na 1 juli 2022
1. Omboeken
Wijzig uw reisdatum
- U kunt uw reisdatum wijzigen zonder dat u de wijzigingskosten hoeft te betalen, zoals in uw ticketvoorwaarden staat. Er kan echter nog wel sprake zijn van een tariefverschil.
Wijzig uw bestemming
- U kunt de volledige waarde van uw originele tickets gebruiken voor nieuwe tickets op vluchten van KLM, Air France, Delta Air Lines en Virgin Atlantic.
- U hoeft de wijzigingskosten niet te betalen, zoals in uw ticketvoorwaarden staat. Er kan echter wel sprake zijn van een tariefverschil.
Hoe om te boeken
- U een vliegticket heeft van KLM of Air France,
- Uw reis nog niet heeft plaatsgevonden,
- U niet reist met een baby (0-1 jaar),
- U geen speciale service heeft aangevraagd (zoals een speciale maaltijd, de Unaccompanied Minor-service, of vervoer van een rolstoel of huisdier).
2. Teruggave aanvragen
Als u ervoor kiest uw reis uit te stellen, check dan uw ticketvoorwaarden om te zien of u recht heeft op een teruggave. U vindt deze voorwaarden in de bevestigingsmail die u na het boeken van uw vlucht heeft ontvangen.
3. Niet-restitueerbare reisvoucher aanvragen
Als u ervoor kiest om uw reis uit te stellen, krijgt u teruggave in de vorm van een niet-restitueerbare reisvoucher.
- Uw voucher is 1 jaar geldig vanaf de datum van uitgifte.
- U kunt uw voucher gebruiken om een vlucht te boeken die plaatsvindt na de vervaldatum van de voucher.
- Als het bedrag van uw voucher hoger is dan de prijs van uw nieuwe boeking, ontvangt u een nieuwe voucher voor het restbedrag.
- Als het bedrag van uw voucher lager is dan de prijs van uw nieuwe boeking, moet u het prijsverschil bijbetalen.
- Uw voucher is niet restitueerbaar en niet overdraagbaar.
Reisvoucher aanvragen
Vraag online terugbetaling aan in de vorm van een reisvoucher. - We verwerken uw verzoek en sturen u binnen enkele dagen een reisvoucher per mail toe.
- Houd er rekening mee dat uw volledige boeking wordt geannuleerd zodra we uw voucher hebben uitgegeven.
Reisvoucher gebruiken
U kunt een ongelimiteerd aantal vouchers gebruiken als betaalmethode om online een nieuw ticket en/of extra opties te kopen. U hoeft geen boekingskosten te betalen.
Boeking via een reisbureau
Als u via een reisbureau heeft geboekt, kunt u helaas geen gebruik maken van ons online terugbetalingssysteem. We raden u aan om eerst contact op te nemen met uw reisagent, die beschikt over alle benodigde informatie om uw terugbetaling te regelen. U kunt de contactgegevens vinden op hun website. Als u wilt, kunt u ook rechtstreeks contact met ons opnemen voor meer informatie.
Tickets geboekt op of na 1 maart 2022
1. Omboeken
Wijzig uw reisdatum
- U kunt uw reisdatum wijzigen zonder dat u de wijzigingskosten hoeft te betalen, zoals in uw ticketvoorwaarden staat. Er kan echter nog wel sprake zijn van een tariefverschil.
Wijzig uw bestemming
- U kunt de volledige waarde van uw originele tickets gebruiken voor nieuwe tickets op vluchten van KLM, Air France, Delta Air Lines en Virgin Atlantic.
- U hoeft de wijzigingskosten niet te betalen, zoals in uw ticketvoorwaarden staat. Er kan echter wel sprake zijn van een tariefverschil.
Hoe om te boeken
- U een vliegticket heeft van KLM of Air France,
- Uw reis nog niet heeft plaatsgevonden,
- U niet reist met een baby (0-1 jaar),
- U geen speciale service heeft aangevraagd (zoals een speciale maaltijd, de Unaccompanied Minor-service, of vervoer van een rolstoel of huisdier).
2. Teruggave aanvragen
Als u ervoor kiest uw reis uit te stellen, check dan uw ticketvoorwaarden om te zien of u recht heeft op een teruggave. U vindt deze voorwaarden in de bevestigingsmail die u na het boeken van uw vlucht heeft ontvangen.
3. Niet-restitueerbare reisvoucher aanvragen
Als u ervoor kiest om uw reis uit te stellen, krijgt u teruggave in de vorm van een niet-restitueerbare reisvoucher.
- Uw voucher is 1 jaar geldig vanaf de datum van uitgifte.
- U kunt uw voucher gebruiken om een vlucht te boeken die plaatsvindt na de vervaldatum van de voucher.
- Als het bedrag van uw voucher hoger is dan de prijs van uw nieuwe boeking, ontvangt u een nieuwe voucher voor het restbedrag.
- Als het bedrag van uw voucher lager is dan de prijs van uw nieuwe boeking, moet u het prijsverschil bijbetalen.
- Uw voucher is niet restitueerbaar en niet overdraagbaar.
Reisvoucher aanvragen
Vraag online terugbetaling aan in de vorm van een reisvoucher. - We verwerken uw verzoek en sturen u binnen enkele dagen een reisvoucher per mail toe.
- Houd er rekening mee dat uw volledige boeking wordt geannuleerd zodra we uw voucher hebben uitgegeven.
Reisvoucher gebruiken
U kunt een ongelimiteerd aantal vouchers gebruiken als betaalmethode om online een nieuw ticket en/of extra opties te kopen. U hoeft geen boekingskosten te betalen.
Boeking via een reisbureau
Als u via een reisbureau heeft geboekt, kunt u helaas geen gebruik maken van ons online terugbetalingssysteem. We raden u aan om eerst contact op te nemen met uw reisagent, die beschikt over alle benodigde informatie om uw terugbetaling te regelen. U kunt de contactgegevens vinden op hun website. Als u wilt, kunt u ook rechtstreeks contact met ons opnemen voor meer informatie.
Meestgestelde vragen
Ik wil mijn vlucht omboeken of annuleren. Wat moet ik doen?
Als u uw ticket direct bij KLM heeft gekocht, kunt u uw vlucht omboeken in Mijn Reis. We bieden verschillende omboek- en annuleringsmogelijkheden. Bekijk daarom eerst ons omboek- en annuleringsbeleid, zo weet u precies wat uw mogelijkheden zijn.
Boeking via een reisbureau
Als u via een reisbureau heeft geboekt, kunt u helaas geen gebruik maken van ons online terugbetalingssysteem. We raden u aan om eerst contact op te nemen met uw reisagent, die beschikt over alle benodigde informatie om uw terugbetaling te regelen. U kunt de contactgegevens vinden op hun website. Als u wilt, kunt u ook rechtstreeks contact met ons opnemen voor meer informatie.
Boeking via een partnerluchtvaartmaatschappij
Als u uw ticket bij een van onze partnerluchtvaartmaatschappijen heeft gekocht, raden we u aan contact op te nemen met de desbetreffende luchtvaartmaatschappij voor meer informatie over de omboekingsmogelijkheden.
Mijn testresultaat komt te laat binnen. Wat moet ik doen?
Als uw negatieve PCR-testuitslag of uw negatieve sneltest-uitslag te laat binnenkomt, heeft u de mogelijkheid om wijzigingen aan te brengen in uw vluchtdata.
Boek uw vlucht om
- U kunt uw vlucht vanaf 48 uur vóór uw oorspronkelijk geplande vertrektijd omboeken tot aan uw oorspronkelijk geplande vertrektijd.
- Uw nieuwe reisdatum mag tot 4 dagen na uw oorspronkelijke reisdatum liggen of op de eerstvolgende mogelijke vlucht.
- U kunt gratis omboeken binnen dezelfde reisklasse (Economy Class of Business Class). Buiten de bovengenoemde periode kan er een tariefverschil van toepassing zijn.
- Als u niet op uw oorspronkelijke datum kunt vertrekken, kunt u ook de terugvlucht wijzigen om de oorspronkelijke duur van uw verblijf te behouden.
- Uw extra opties kunt u overzetten naar een andere datum. Hetzelfde geldt voor Flying Blue reward-tickets.
Hoe om te boeken
Neem contact met ons op om uw reisdata te wijzigen wanneer uw negatieve PCR-test te laat binnenkomt.
Boeking via een reisbureau
Als u via een reisbureau heeft geboekt, kunt u helaas geen gebruik maken van ons online terugbetalingssysteem. We raden u aan om eerst contact op te nemen met uw reisagent, die beschikt over alle benodigde informatie om uw terugbetaling te regelen. U kunt de contactgegevens vinden op hun website. Als u wilt, kunt u ook rechtstreeks contact met ons opnemen voor meer informatie.
Mijn vlucht is geannuleerd. Wat zijn mijn opties?
Het spijt ons dat uw vlucht is geannuleerd. Als u direct bij KLM uw ticket heeft gekocht, kunt u uw vlucht omboeken in Mijn Reis. Ook kunt u kiezen voor een teruggave in geld.
Boeking via een reisbureau
Als u via een reisbureau heeft geboekt, kunt u helaas geen gebruik maken van ons online terugbetalingssysteem. We raden u aan om eerst contact op te nemen met uw reisagent, die beschikt over alle benodigde informatie om uw terugbetaling te regelen. U kunt de contactgegevens vinden op hun website. Als u wilt, kunt u ook rechtstreeks contact met ons opnemen voor meer informatie.
Krijg ik bericht als mijn vlucht is vertraagd of geannuleerd?
Ja, u krijgt een bericht als uw vlucht is geannuleerd of vertraagd. Omdat het momenteel erg druk is bij ons KLM Contactcentrum, raden wij u aan zelf uw vluchtstatus in de gaten te houden.
Het lukt niet om mijn vlucht online te wijzigen. Wat moet ik doen?
Als u uw vlucht heeft geboekt bij KLM, dan kunt u uw vlucht wijzigen in Mijn Reis.
Problemen?
Lukt het niet via Mijn Reis? Volg dan deze stappen:
1. Kijk of u al bent ingecheckt
Bent u al ingecheckt? Dan moet u weer uitchecken voordat u uw vlucht kunt wijzigen. U kunt u check-in annuleren via de incheckpagina.
2. Check of uw ticketnummer begint met 074
Uw ticketnummer begint met een ander nummer als u via een andere luchtvaartmaatschappij heeft geboekt. Helaas kunnen wij deze boekingen niet wijzigen, dus raden we u aan contact op te nemen met de desbetreffende luchtvaartmaatschappij of reisbureau.
3. Neem contact op
Lukt het u nog steeds niet om u boeking zelf te wijzigen, dan raden we u aan contact op te nemen met het KLM Contactcentrum. Wij proberen u zo goed en snel mogelijk te helpen.