Het Panamakanaal: een knap staaltje mensenwerk

Het Panamakanaal wordt ook wel het achtste wereldwonder genoemd en dat is niet eens zo vreemd. Dit project is een van de grootste bouwwerken uit de geschiedenis. Dankzij het 77 kilometer lange kanaal hoeven schepen tegenwoordig niet meer om het continent heen te varen - en dat scheelt enorm veel tijd en geld.

Kunst & Cultuur
Schepen bij de Gatunsluis

Schepen bij de Gatunsluis

Hoe het Panamakanaal werkt

Van de Atlantische Oceaan naar de Stille Oceaan overbruggen de schepen in het Panamakanaal een hoogte van 26 meter. Ze gaan gedurende deze tocht door 3 sluizen: de Miraflores-, Pedro Miguel- en Gatunsluizen. Een ingenieus systeem zorgt ervoor dat de schepen zakken door gebruik te maken van de zwaartekracht. De totale tocht door het Panamakanaal duurt ongeveer acht uur en per jaar maken ruim 14.000 schepen hier gebruik van. Ze betalen hiervoor een enorm bedrag aan tol (gemiddeld honderdduizend euro), toch is dit nog altijd minder dan wat ze kwijt zouden zijn als ze om Zuid-Amerika heen zouden varen.

Uitzicht vanaf de Mirafloressluizen

Uitzicht vanaf de Mirafloressluizen

Het prachtige uitzicht vanaf de Mirafloressluizen

Vanaf de Mirafloressluizen is het uitzicht op het kanaal en de gigantische zeetankers en cruiseschepen het mooist. Vanuit Panama-stad is het ongeveer een half uur rijden naar de sluizen. Er is een bezoekerscentrum dat voorzien is van een uitkijkplatform, een restaurant met terras en een souvenirshop. Ook zijn er diverse tentoonstellingen, schaalmodellen, videopresentaties en interactieve modules aanwezig die verduidelijken hoe de sluizen en het kanaal werken. Maar dat is allemaal vooral interessant tijdens het wachten op een schip, want het ‘echte werk’ blijft het meest spectaculair.

Het Gatúnmeer

Het Gatúnmeer

Bijzondere wetenswaardigheden

Het Panamakanaal wordt niet alleen vanwege de grootte het achtste wereldwonder genoemd; er zijn ook heel wat ingenieuze vondsten in verwerkt. Zo is het is gevuld met zoet water, zodat het zoute water en de flora en fauna van de 2 oceanen gescheiden blijven. Verder fungeert een kunstmatig meer, Gatun, als bassin: het leidt regenwater en water uit het omliggende regenwoud naar het kanaal. Speciale elektrische locomotieven aan beide zijden van de sluis zorgen ervoor dat de schepen precies op de goede positie in de sluis komen en daar ook blijven.

Bekijk Reisgids

Gerelateerde artikelen

Voorgestelde bestemmingen

*De getoonde prijzen gelden voor één volwassene. Alle bedragen worden getoond in EUR. Belastingen en toeslagen zijn inbegrepen. Boekingskosten van EUR 10 zijn niet inclusief, en er kan een toeslag voor betaling in rekening worden gebracht. De prijzen kunnen variëren afhankelijk van de beschikbaarheid van het tarief.